Tippa hit och tippa dit!!

God kväll!!

Nu är man hemma efter en lång dag på språng!
Först fick jag börja dagen med att gå till tandis redan klockan 8!
Jag var stensäker på att jag hade tandis först den 10/2 så gissa om jag hade lust att gråta när jag fick mitt sms!
" Vi påminner om eran tandläkartid" blaha blaha =(
Så det var bara att åka dit och påbörja en trevlig rotfyllning!

Sen åkte jag förvisso hem och vilade en stund!
Kokade makaroner klart till middagens makaronipudding.
Sen iväg till skolan för att hämta grabben.
Vi hade sedan tid hos barn-hab för att prova ut balansplattan dom beställt!
Miraklet som ska få honom att bli social och gå till skolan?? ;)

Då vi hade en halvtimmes tid över innan vi hade tiden lovade jag grabben att han kunde köpa en glass eller en liten smörgås på sjukhusets fik.
Det slutade med en stor tallrik kycklingsallad och en dricka ;)

Utprovningen av plattan gick snabbt.
Max 10 minuter!
Sedan hade jag lovat grabben att vi skulle åka på stan och kolla efter en skoter(leksak alltså) som han ville ha.
Sen ner på ICA och handla och sedan hem och laga makaronipudding!

Nu har vi ätit och är mätta och belåtna! =)
Sitter och äter en glass i strut!
Struten gick sönder när grabben skulle göra en glass så den fick mammsen ;)

I går var vi oxå på Barn-hab och gjorde en "handlingsplan" för våran äldre grabb.
Där tog jag upp diskussionen om att vi inte tycker vi får det stöd vi behöver då det faktiskt är rätt tufft vissa gånger!
Jag väntar mig inga mirakel även om jag förvisso tycker att det hade varit skönt om dom hade svingat sin trollstav och rabblat nån formel! ;)
Men då jag är säker på att det inte fungerar så väntar vi oss bara ett visst stöd!

Det är inte alltid lätt att vara förälder till barn med funktionshinder!
Och det dom verkligen förespråkar är just rutiner och struktur!
Familjens vardag ska vara totalt fyrkantig!
Och det låter verkligen banalt även om jag köper att det funkar!
MEN!!!!
Hur får man en sådan vardag att gå ihop?
När man jobbar skift och man alltid har en massa möten och liknande inbokat?
När det krävs hur mycket som helst bara för att hinna få middagen färdig i tid,liksom!


Och dom menar på att man ska ha ett schema över precis allt!

Tog bara upp ett exempel som att om jag skrivit på schemat att det är läxa efter skolan och grabben kommer hem med en kompis och dom vill till backen och åka mini-skidor,ska jag då vara stenhårt konsekvent då han faktiskt är 13 år och detta med kompisar är jätteviktigt!

Och hur ska man lyckas med att få in alla rutiner och deras så kallade belöningssystem om barnet uppfört sig??


Nå vi ska få gå "skola" och lära oss lite bra knep...hihi......

Jag förkastar inte detta men visst låter det knas i mina öron i bland även om jag vet att ritin och struktur är A och O.


Men så tog vi upp detta med grabbens enorma humörsvängningar!
Och hon ville att vi skulle följa honom i 2 veckor och skriva upp varje utbrott och vad det var som utlöste det!
Jag och maken bara pustade och tappade hakan!!
Jag frågade henne om hon visste vad hon bad oss om??
Han har utbrott 30 ggr per dag egentligen!
Dom har ju varit lite emot medicineringar tidigare men så grågade hon mig om jag försöker prata med honom om varför han får dessa utbrott!
Ja sa jag,när ska jag hinna dt när ett utbrott avlöser ett annat hela tiden!

Jag förklarade hur det ligger till!
Jag väcker honom och tjatar en gång för mycket så får han ett rejält utbrott.
Han kommer ner till matbordet så får han ett utbrott på lillebror som råkar titta på honom.
Han går till hallen och ska klä sig så får han ett utbrott på lillebror som råkar släppa en fis!
Han får ett utbrott för att snöret i skon tjorvat in sig eller om mössan inte blir som han vill!
Han får ett utbrott om det är brorsans tur att sitta framme!

Så kan det gå på en hel dag egentligen....
Ja sa hon....
Jag måste nog ta upp detta med läkaren nästa gång han kommer upp vecka 12 för det låter som att det kanske är läge att testa medicinering!
Mmm,tack för det!!
Jag har ju försökt påpeka problemet i evigheter och förklarat att vi trippar på tå för att försöka undvika saker som utlöser utbrott hos honom!
Men okej,bättre sent än aldrig!
Det jag tackar min gud för är ju att denna unge verkligen har ett hjärta av guld!
Han är så goo ändå!

Nu ska jag sätta mig med minstingen och träna glosor!!
Ha en bra kväll!
Kram på er!




Kommentarer
Postat av: anne

Jag läser ditt långa inlägg senare! :)



Du är utmanad på min blogg!

2009-02-05 @ 22:16:22
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Chris

Tack så jättemycket :-)



Ha en trevlig helg!

2009-02-06 @ 11:26:46
URL: http://tarantinos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback