När vet man att det är dags??

Känns lite fel att säga god morgon nu så jag får väl testa med God dag istället!
Har ni sovit gott?

Här har vi sovit gott och länge allihop förutom gubben som hade jobb på schemat idag!
Äldsta grabben har sprungit uppe och spökat hela natten!
Han är hopplös vad gäller detta med sömn!
Eftersom han är överaktiv så har ju detta med sömn alltid varit ett stort problem och det behövs ju bara att man kommer ifrån dessa rutiner som att vakna tidigt för att allt ska bli krångligt!
Och det är ju svårt att neka honom att vara med kompisar som alla andra på kvällarna bara för att allt blir tjorvigt!
Men jag tycker det känns hemskt att han inte kan sova om nätterna!
Och då kommer han ju in till mig ett x antal ggr per natt!
Och jag orkar ju inte stiga upp och hålla honom sällskap bara för att han känner sig ensam...

13 år fyller han snart min "lillkille" ;)
Det som kändes så avlägset som att börja med dom här samtalen "blommor och bin" börjar helt plötsligt bli mera påtagligt nu då tiden går så snabbt!
Jag tror ju inte att det redan är dags för honom att göra någon debut ännu men man blir så osäker!
När är det dags att börja ta en diskussion??

En av kompisarna han umgås med, en riktig go och mysig kille, har tre äldre syskon.
Robin som en av brorsorna heter är 18 och verkar vara mycket ute och festa med sina kompisar.
Rädslan blir ju lite grann att grabbarna kanske har lätt att få tag på drickbart genom just dessa äldre syskon.
Och även om jag inte inbillar mig att han kommer att hålla sig från att testa dricka bara för att jag säger åt honom så är ju min önskan att han ska låta bli att testa tills han är betydligt äldre iaf!
Jag känner ingen alarmerande oro just nu då grabben är otroligt feg men som sagt var...
Tiden går så fort och rätt vad det är så är dom redan där!
Men än så kan jag nog slappna av för ännu tar dom sparkarna och sticker till "Lilla Björn" och kör Slednecks med dom och kommer in som snöbollar ;)

Och sen vad det gäller sexbiten så är man ju inte heller säker på hur snabbt allt går...
Nu är han ju bara strax 13 men hur vet man?
Det enda jag kan göra är ju att snällt inflika så ofta jag kan då tillfälle ges att det finns vissa saker att tänka på!
Att man alltid som kille tänker på att "ett nej är alltid ett nej".
Det är väl en av de viktigaste sakerna!
Det känns som att oron för tonårspojkar och deras debut inte är lika jobbig som för dom som har tonårsdöttrar!
Min egen dotter har jag aldrig behövt oroa mig för då hon inte är den som sprungit ute!
Men grabben känner jag inte så stor oro för ändå!
Är väl kanske ganska öppen vad gäller sex och tycker inte att det är något konstigt med just det utan det är en helt naturlig bit i deras uppväxt!
Naturligtvis är det ju samma sak där...
Man är ju glad om dom väntar så länge som möjligt då dom inte har bråttom med varken det ena eller det andra.
Men även där så går jag ju inte omkring och inbillar mig att dom låter bli bara för att mammsen säger eller vill det!

Satt och diskuterade med en vän till mig,en kväll, som själv har två döttrar.
Och vi tog just upp detta med sexfrågan och hur han tänker vad gäller just ungdomar och sex!
Och jag sa att jag är inte så oroad utan för mig är det viktigaste att jag förbereder grabbarna och att dom vet vad som gäller!
Att dom respekterar flickan dom så småningom ska ha sex med och om hon säger nej så är det nej och om hon säger stopp så är det stopp!
Och så naturligtvis att man skyddar sig!

Han i sin tur menade på att han är rädd för vad detta med porr och så vidare kan ställa till med och han vill inte att hans döttrar ska "tvingas" till tex analsex bara för att många killar är nyfikna och sett sånt tex i porrfilmer!
Och för att tjejerna kan ha svårt att säga nej!
Och det är en svår fråga!
Därför är det säkert jobbigare att ha tonårsdöttrar men vi som har tonårspojkar kan inte göra mer än att lägga en grund för våra gossar och hoppas dom har med sig det någonstans den dagen det är dags!
Likväl som föräldrar till döttrar måste lägga grunden för sina barn att aldrig ställa upp på nått som inte känns bra bara för att någon annan vill!
Och att man måste våga säga nej!!

Fy vad mycket enklare allt var när gossarna bara var ute och spelade hockey, lekte med bilar och tog sina kälkar och stack iväg för att åka i backen!!
Nu måste man helt plötsligt börja hålla koll på vart dom är,med vem dom är och vilka dom umgås med.
Och det vi skrattar åt och tycker är så gulligt nu,tex det här med tjejer, kan ha en helt annan verklighet om en så snar framtid som bara ett år eller så....
Hmm....
Funkar det med el-koppel måntro???? ;)

Nej nu vart det ett långt inlägg om nått som kanske inte är så superaktuellt för mig just nu men som sagt var...
Jag har varit ung och tiden går snabbt!!

Nu blir det någonting att äta tror jag bestämt!
Ha en bra dag därute!
Kram


Kommentarer
Postat av: tess

Så länge vi äter detta året så e de okej vet du... ha ha ha.... eller hur??? Vi bara mosar in nu sedan om några få dagar ja då börjar vårt nya smalare å sundare liv... eller???? //Tess

2008-12-29 @ 16:37:35
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Japp de ska de inget mera snask å godis å gott utan bara massa sallad ;-D å vi ska träna å springa å gå och simma... ha ha ha.... jo visst tjena... men lite åt de hållet får de lov att bli //tess

2008-12-29 @ 17:04:35
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: jayne

mmmmm..... du.. man har att bita i.

Jag har pratat sex och alkohol med mina grabbar ett tag-.-- för att jag vill avdramatisera det. Vill att de ska veta att de alltid kan komma till mig.

Min äldste har haft ngn slags debut (sex) men inte samlag säger han.. Lita på mig mamma..sa han.

Alkohol är inget för honom, säger han.. man blir bara dum av det pch vem vill vara det?

Ja... vem? (skål..ehh)

Mina söner vänder också på dygnet och maken har svårt för det..men jag tycker..äh.. de är ju hemma.. iallafall. Vad gör det då om de lägger sig 4 eller 5?? Uppe ska de vara innan 12.00 dagen därpå...

Klart jag fattar att det är kul att spela massa online spel när hela världen är vaken...

Men vart tog tiden vägen?? VART????

2008-12-29 @ 19:10:35
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Mia

Små barn = små bekymmer och stora barn = stora bekymmer, brukade min Mor säga. Det första stämmer i alla fall. Stora barn ger mycket glädje, men visst KAN de ge stora bekymmer också...



På tal om dina funderingar... ja, detta är nog något som alla föräldrar funderar på. Både på NÄR det är läge att prata med ungdomarna... men också om HUR de tar det till sig och HUR de lever/uppför sig eller till och med - hur klarar de att etablera kontakt med motsatta könet! De flesta klarar det galant, men så finns det några som har svårigheter med det. Och då kan det förstås gå riktigt snett.



Sådärja... nu började jag floppa ur mig en massa ord... s Det är ju faktiskt din blogg!

2008-12-29 @ 19:45:23
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Alina

Tack! Allt bra med mig:) Sj då?

2008-12-29 @ 20:43:27
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Camilliondollar Baby

Det är svårt det där med ungdomar, tycker de börjar bli yngre och yngre att börja med allt. Idag har de väl väldigt bra sexualundervisning i skolan, jämfört med förr.

2008-12-29 @ 21:05:30
URL: http://blogglosacamilla.blogg.se/
Postat av: Vaniljis

Håller med Camilla. Min son är tolv och vet allt redan. Alltså rent anatomiskt. Plus olika skydd. Det har dom redan lärt sig i skolan. Suverän fröken. Tror att du har rätt grundidé. Öppen diskussion och känna att dom har fullt stöd hemifrån. Vi brukar prata om allt möjligt hemma, när det slinker in på det ämnet brukar jag passa på.

2008-12-29 @ 21:20:11
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Postat av: Tanten

Aldrig låta sig tjatas/tvingas/övertalas till nåt man inte vill och aldrig tjata/tvinga/övertala någon annan att göra något inte de vill. Det räcker ganska bra som regel förutom skydd förstås.

2008-12-29 @ 21:23:21
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: anne

Ja du, vi har väl varit inne på detta förut om jag inte misstar mig. Jag tror, nu ska jag se om jag får till det här, att barnen/ungdomarna är resultatet av hela sin uppväxt, hur man pratat med dem, hur man uppfostrat dem, den tilllit och det förtroende man har för dem, snarare än ett antal sex- och alkoholsamtal i yngre tonåren. Vid det laget har man nog satt sitt största avtryck på dem.



Vår äldsta son har en flickvän, de blir båda 18 i år, och jag ser att de respekterar och är rädda om varandra, och därmed har de mitt förtroende och respekten för sitt privatliv. Alkohol är knappast aktuellt (cigarettrökning är vi totalt anti, så det behöver vi inte ens diskutera), för mig har det varit klara besked om att alkohol är olagligt tills de får köpa själva. Vill de köpa på sin 18-års dag bidrar jag, men innan dess gör jag det inte. Men skulle de dricka och blir fulla, så ska de alltid ringa hem, oavsett tillstånd. Och därför vill jag alltid ha ett fast telefonnummer när de sover borta.



Dottern är oftast hemma, är extremt antialkohol och cigaretter, så henne vet vi hyfsat bra var vi har. Men, en familjebekants 13-åriga superskötsamma dotter blev gravid när vi växte upp, och det blev ett stort trauma för henne som det verkade.



Yngsta sonen, snart 13, han vet nog en hel del, pratar ganska öppet, men där känns det inte aktuellt med någon fördjupning.



Och som du säger, man har ju varit ung själv...;)

2008-12-29 @ 21:29:35
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback