Nu känner jag mig lite gladare =)

Hej på er!!
Idag är jag ledig och var det även igår men det finns oftast nått inbokat på dom lediga dagarna!
I går hade vi AP-träff och det mötet satt vi på i nästan två timmar!
Tid surrar man bort ganska lätt har jag märkt! ;)
Men det är rätt roligt att vi arbetskamrater också kan sitta ner tillsammans och prata ibland då jobbet som personlig assistent annars är ett ganska ensamt arbete.

Har känt mig otroligt nere och trött just nu!
Först och främst för att det inte alls går bra för sonen!
Det hjälper inte hur mycket vi än pratar med honom för han väljer att stänga av!
Sen dels för att man börjat ett nytt jobb!
Alla förändringar i ett sånt här läge stjäl energi aven om det kan kännas skönt att få göra något nytt!
Men som sagt var,det tar på krafterna!

Varför jag blev så nerslagen och deppig förra veckan var för att rektorn på sonens skola ringde mig på jobbet på mobilen och var allt annat än trevlig!
Hon börjar samtalet med att säga "Ja,du vet säkert varför jag ringer!"
Ja sa jag det vet jag.
För att vi inte fått sonen till skolan som dom ville och efter deras förslag!
Sen var hon snäll nog att tala om för mig att sonen min har faktiskt skolplikt!!
Som om jag inte skulle veta det efter alla år vi jobbat och kämpat för dotterns skolgång!!
Det talade jag om för henne att jag var mycket väl medveten om!
Sen ville hon också bara berätta att hon börjar faktiskt se en fara för sonens framtid!
Men då exploderade lilla Angelica på andra sidan!!!

Jag frågade henne vad hon exakt menade med det!
Ja förklarade hon att det är ju inte bara skolgången utan det är ju det sociala livet som blir lidande då dessa barn ofta väljer att dra sig undan relationer med andra barn och vill vara ensam!

Jag vart heligt förbannad och bad henne ta kontakt med BUP!
Jag är tydligen inte den enda som behöver råd och stöd i hur dessa barnen fungerar!
BUP har tröstat oss som föräldrar så många gånger då vi varit ledsen över flickans ensamhet.
Dom har förklarat att dessa barn mår bra av det under långa perioder och det är inte dom som mår dåligt av det utan det är människorna runt omkring dessa barn som lider.
Men att det ska vi absolut inte göra då barnen i sig mår ganska bra när alla krav släpper!!

Ja sa rektorn lite förnärmat att hon har minsann sett barn förut med samma problematik vilket hon också nämnt.
Att dessa barn ofta blir "hemmasittande" barn!
Vad skulle skilja mitt barn från dem då?
Hon hävdade att många av dom barnen ofta står på sidan av i skolan när dom andra barnen leker och det gör inte min son!
Men ska man nonchalera hans svårigheter utifrån det?
Han kanske fixar det dom stunder han är där men dom stunderna kanske gör att han inte orkar gå tillbaka till skolan för det kräver så enormt mycket energi av honom??

Så jag frågade henne vad hon tycker att vi som föräldrar ska göra för att få honom till skolan??
Bära honom gråtandes dit?
Har vi vunnit något på det?
Jag sa att jag ville  ha ett konkret svar på den frågan!
Hennes försvar att det är ju vårat ansvar som föräldrar att få honom dit!!
Frågade henne  hur hon har mage att ringa med allt detta då vi kämpar livet ur oss varje dag!
Tror hon verkligen att vi vill ha ett till barn hemma varje dag??
Att vi vill ha hemundervisning och att han ska vara ensam?
Nej det trodde hon inte!
Och så dessutom komma med att "hon ser en fara för hans framtid!"
Det bad hon om ursäkt för...Att hon kanske uttryckte sig klumpigt!
No kidding!
Det samtalet avslutade jag med sådan vrede så jag nästan grät!

Ringde till maken som reagerade på alla åtta!
Ge mig den där jäkla kärringens nummer sa han!
Hon har rätt!!
Han har skolplikt och hon ska få komma hem åtta timmar per dag så han får sin undervisning!!
Kunde bara skratta åt hans vrede då jag själv lugnat ner mig!
Och jag gav inget nummer åt honom ;)

Men jag ringde henne dagen därpå!
Började med att tala om för henne att jag upplevde samtalet dagen innan som mycket otrevligt!
Och så talade jag om för henne att jag upplevde skolan som mycket konstig!
Så länge allt flöt innan så har dom varit samarbetsvilliga men när det inte längre funkar då får dom panik!
Då kröp det fram att trots att vi andra trott att detta inte kommer att funka så har hon så starkt trott på detta så hon hade svårt att acceptera ett nederlag!

Ja sa jag...Vi har inte bara sonen att jobba med!
Vi har två andra barn med deras svårigheter och deras möten och liknande!
Vi har ett jobb att sköta!
Vi har hem,disk,städning,matlagning och tvätt som alla andra!!
Och du har rätt sa jag!
Jag och maken har pratat här hemma!
Han har skolplikt som du säger!
Och kommer inte pojken till skolan så kommer skolan till pojken!!

Rektorn vart alldeles tyst först!
Sen sa hon att hemundervisning hade hon funderat på men att det får man bara under en kort tid!
Nähä du sa jag,kom inte med sånt!
Flickan har haft hemundervisning i tre och ett halvt år!!
Så det är ingen ide hon försöker komma med sånt!
Jaha svarade hon bara!
Men sa jag åt henne,hemundervisning är absolut inte vårat mål!
Vi ska med alla medel jobba för att han ska få sin undervisning tex genom särskola om barngruppen ser bra ut!
Men sa jag att tills dess är det hennes ansvar att se till att min son får sin undervisning för jag kan inte ta på mig det ansvaret också och sitta och jobba med honom någon timme varje dag!

Rektorn blev tyst och lovade att kolla upp det och detta samtal avslutades med en seger av mig kändes det som!

Jag hoppas verkligen att vi kan få honom att acceptera särskolan och den undervisningen!
MEN gör han inte det får skolan ta sitt ansvar!

Nej,nu ska jag fika lite!
Har sovit länge idag då barnen här uppe har sportlov!

Ha en bra dag på er alla!
Kramar i massor!!


Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Massor av styrkekranar från mig!!!

2009-03-04 @ 17:19:55
URL: http://glansigyta.blogg.se/
Postat av: tess

TACK för din kommentar....å min mail e här uppe då ja inte fick ingång min mail...hängde sig.



Ja läser å blir så ledsen för er skull... gud va tacksam ja blir för vår skola som tar sitt ansvar å jobbar som fasen för vårt barn...



Nej ja vet ja skäms inte eller ska behöva göra de men du vet man får så mycket skit varje dag... de e tufft. Man blir som sagt alltid ifråga satt som om man inte gör allt man kan. Nu har vi inte på långa vägar så som ni har de men de räcker å blir över å ingen vet ju hur de ser ut i framtiden.



Ja skickar massor med styrkekramar till dig... MÄNGDER!!!! Just nu behöver du dom mera än ja...//Tess

2009-03-04 @ 19:11:38
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: jayne

bra jobbat!!! Heja heja heja dej.

Jag tycker du har alldeles rätt, såklart. Skolan har ansvar och de får ta sitt ansvar!!!

Att ringa dig och bara ge dig skuldkänslor, sanslöst dåligt.

Men du gör rätt, lägg problemet i deras knä-

KRAM på dej

2009-03-04 @ 19:30:06
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: anne

Så bra att du stod på dig och att du ringde upp henne igen! Det finns folk som tror att de kan kläcka ur sig vad skit som helst, jag är rätt lugn och sansad, men i kontakt med skola och sjukvård är jag en riktig ragata om det behövs. Många gånger känns det som att skola/sjukvård glömt vem de är till för; eleverna är till för att hålla lärarna med arbete, inte att lärarna har elever och deras familjer som kund, kund vars behöv ska tillfredsställas till högsta kvalitet. Och för att göra det måste man veta vad kunden vill ha och det får man endast veta genom att fråga kunden.



På dem bara!



Massor med kramar till dig.

2009-03-04 @ 21:55:22
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Åh, jag puffar över lite överskottsenergi!!



Jag har en fight med dagispersonal för tillfället, en lång historia men man kan sammanfatta det som att de tar kritik personligt och mobbar ut migg som förälder.. (rektor är inkopplad och på min sida tack och lov).

Vad har dina barn för problematik? rsäkta om jag inte läser tillbaka, har ju själv NPF-barn och har själv diagnos :-)

2009-03-04 @ 22:13:25
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Ok, NPF = Neuropsykiatriska funktionshinder.



Jag har ett barn med autism och adhd, ett med autismliknande och svår adhd med koordinationsstörning damp) samt en dotter som utreds för adhd. Själv har jag kombinerad adhd och autistiska drag.



Kram tebax -)

2009-03-04 @ 23:17:29
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Vaniljis

Inne och hälsar en sväng. Styrkekramar från mig. Återkommer!

2009-03-05 @ 06:25:53
URL: http://vaniljis.blogg.se/
Postat av: humorsajten

Kolla in våran roliga blogg =)



Vi har uppdaterat nu =)

2009-03-05 @ 12:21:04
URL: http://humorsajten.blogg.se/
Postat av: humorsajten

Annars händer i helgen ?

2009-03-06 @ 11:05:59
URL: http://humorsajten.blogg.se/
Postat av: tess

Kikar in å önskar dig en trevlig helg goaste av alla tjejer!!!!! //tESS

2009-03-06 @ 19:45:16
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: anne

I vår lokaltidning stod det i veckan om ett föräldranätverk/stödgrupp för barn med NPF (kanske dette hette?), har ni något sådant hos er?

2009-03-06 @ 21:18:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Ojoj, jag blir alldeles svag när jag läser om hur ni får kämpa med era barn, skolan osv.



Det är tur att föräldrakärleken är så stark, i annat fall skulle föräldrar i er situation ge upp för länge sedan. Jag hoppas att er vrede och er kamp ger resultat så att sonen återgår till skolan. I annat fall att ni finner någon annan lösning som visar sig fungera bra för hela din familj.

2009-03-07 @ 08:07:43
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback