Moment 22 ;)

Hihi.....
Varför blev man född med så lite intresse för allt vad historia, religion, geografi
och vanlig allmänbildning heter??  ;)
Jag är väl iofs glad att jag blev född med en viss del sunt förnuft och en hel del
livserfarenhet har gett mig de värderingar jag har idag!

Men iaf så har jag fått 3 kommentarer av Britt-Mari, Jayne och Daniel som hänvisar
till Moment 22!
Till Britt-Marie skrev jag lite försiktigt....Moment 22??
Fick inget svar ;)
Jaynes kommentar gjorde mig lite fundersam och tänkte...Vad vet dom som inte jag vet??
Men när Daniel skrev om Moment 22 så tänkte jag att NU får det räcka!! ;)
Så då var jag tvungen att Googla!!
Skrattade gott när jag hittade förklaringen till Moment 22 vilket var mycket enklare än jag
trodde att det var! =)
Nu förstår jag vad ni menar med Moment 22 och jag kan bara hålla med! =)
För er som precis som jag inte hade den blekaste aning om vad moment 22 är så ska
jag ge er en enkel förklaring!

MOMENT 22 är ett uttryck för ett dilemma som saknar lösning!
Så enkelt var det  =)

Tack för era kommentarer!
Nu lärde jag mig något nytt samtidigt som jag känner mig urkorkad!
Men den bjuder jag på ;)
Kram på er!





Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Du är definitivt inte korkad! Skulle svara dig och så funkade det inte att lägga in kommentar just då;)



Vi får nog "tacka" FK för att Moment 22 som beskrivning blir mer använt än nånsin, för av någon märklig anledning stämmer uttrycket skrämmande ofta väldigt väl in när de är inblandade i någon del;)

Kram

2008-12-13 @ 18:13:55
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: anne

Du! jag skulle nog tro att de flesta använder det uttrycket OCH många andra utan att ha en aning om vad som står bakom. Om jag inte är fel ute, och detta har du väl redan konstaterat, kommer uttrycket från Joseph Hellers bok Moment 22 (Catch 22). Jag började läsa den, men då detta (åtminstone upplevde jag det då, (jag var inte så gammal) var en väldigt "manlig" bok om andra världskriget, så läste jag aldrig klart den. Man beskrev att den som ville vara kvar i kriget, egentligen var så sjuk att han borde skickas hem, och den som inte ville vara kvar i kriget visade tecken på friskhet och sundhet, och var därmed frisk nog att tvingas vara kvar. Och detta var då moment 22, en paragraf någonstans i bokens regelverk.

2008-12-13 @ 20:51:10
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback